KLIENTPROFIL OG UDFORDRINGER

Rosie er en kvik og engageret 6-årig, som har en rygskævhed og bruger kørestol til at komme omkring. På grund af sin tilstand oplever hun betydelige vanskeligheder med vægtbæring og har behov for støtte for kunne deltage i klasseaktiviteter.

Tidligere brugte Rosie et speciallavet træbord, som begrænsede hendes mulighed for fuld deltagelse. Bordet begrænsede hendes udsyn i klassen og forhindrede spontan kontakt med både klassekammerater og lærere. Adgangen til vigtige ting som blyanter, bøger og læringsmaterialer var også begrænset, hvilket påvirkede både hendes selvstændighed og hendes evne til at lære sammen med klassekammeraterne.

Hendes læringsmiljø ekskluderede hende utilsigtet – det skabte fysiske og sociale barrierer, der påvirkede hendes selvtillid og udvikling.

ERGOTERAPEUTISK INDSATS OG TILGANG

I erkendelsen af vigtigheden af inkluderende deltagelse og selvstyret læring anbefalede en ergoterapeut noget mere fleksibelt udstyr. Målet var en arbejdsstation, der kunne udvikle sig sammen med Rosie, så hun kunne indtage en aktiv rolle i klasselivet og mindske afhængigheden af voksne til basale opgaver.

LØSNING OG UDSTYRS FUNKTIONER

Ropox Vision Bordet blev valgt på grund af dets alsidige muligheder.

-Højdejustering, opretholde øjenkontakt og deltage sammen med klassekammerater og personale uden forhindringer

-En vipbar arbejdsflade (op til 71°), fremme optimal positionering til læsning, skrivning og visuel adgang

-Magnetiske fastgørelser (MagRule-system) stabilisere ting og mindske frustration under opgaver

-God plads under bordet til kørestolen, fremme komfort og funktionel tilpasning

Disse funktioner understøtter Rosies selvstændighed, forbedrer hendes kropsholdning og styrker hendes evne til at fokusere og deltage.

RESULTATER OG FORDELE

Rosie deltager nu aktivt i klasseaktiviteter med øget selvtillid og selvstændighed. Hun kan selvstændigt få adgang til læringsmaterialer, hvilket har mindsket hendes afhængighed af voksne og hjulpet hende til at få ejerskab over sit arbejde.

Vigtigst af alt føler Rosie sig inkluderet blandt sine jævnaldrende, hvilket har forbedret hendes sociale interaktioner og emotionelle trivsel – nøgleelementer i en helhedsorienteret tilgang til børns udvikling.

Støttepædagogen Lindsey, har bemærket tydelige forbedringer i Rosies humør, engagement og vilje til at løse opgaver uden hjælp. Bordet har ændret dynamikken i klasseværelset for Rosie fra afhængighed til empowerment.

Ropox Vision Bordet viser, hvordan inkluderende udstyr kan fjerne barrierer og hjælpe børn til at trives i et fællesskab.

Billedgalleri fra stedet