Dette er Bjørn Hendrik

Bjørn er en dreng på ni år, der har diagnosen ADHD. Han går i skole i Oslo i en klasse med 22 elever. Bjørns hverdag består af gruppeopgaver og individuelle opgaver i klasselokalet. Han er blid og udadvendt og – som de flest drenge i den alder – nysgerrig og meget aktiv. Nogle gange er det svært at holde fokus og blive siddende på sin stol, og derfor går han ofte ind og ud af klassen, hvilket kan være forstyrrende for de andre elever og læreren.

Bjørn Henrik - Jockey Lite stol

Klinisk baggrund

Bjørn har diagnosen ADHD og medicineres dagligt med Ritalin. Han har meget uro i kroppen, og stillesiddende opgaver kan være svære. For børn og unge med ADHD er det ofte de samme udfordringer, de står overfor i løbet af en skoledag:

  • Har svært ved at fokusere på detaljer og laver unødige fejl i skolearbejdet eller andre aktiviteter
  • Har ofte svært ved at bevare fokus, når de laver lektier eller leger
  • Ser ofte ud til ikke at høre efter, når man taler med dem
  • Følger ofte ikke instruktioner fuldt ud og har svært ved at afslutte skolearbejde, udføre rutinearbejde eller andre aktiviteter
  • Har ofte svært ved at organisere opgaver eller aktiviteter
  • Undgår ofte eller kan ikke lide opgaver, der kræver en vedholdende indsats, som for eksempel skolearbejde eller lektier
  • Bliver nemt distraheret
  • Glemmer ofte

(Kilde: NKR Sundhedsstyrelsen/NHI Norsk Helseinfomatikk)

Mål med siddestilling

De vigtige fysiologiske mål for Bjørn, når han sidder ned, er at få stabilitet, balance og symmetri. De funktionelle mål er koncentration og at bidrage til et roligt klassemiljø.

Valg af stol

Efter en vurdering af både terapeuter, lærere og forældre fik Bjørn en Jockey Lite stol, han kunne bruge derhjemme og i skolen. Her får en han siddestilling med begge fødder på en fodplade. Det giver en god, bred støtteflade, som giver stabilitet og god balance.

Sadelsædet giver ham mulighed for at holde bækkenet i en neutral stilling, så rygsøjlen får en naturlig kurve, hovedet holdes i midterposition og han får symmetri i siddepositionen. Ryglænet giver en god støtte i lænden, og den “samler” ham, når han sidder. Det er en stol, der ikke fylder særlig meget og som ligner en almindelig kontorstol.

Bjørn Henrik før og efter
Bjørn Hendrik på en almindelig skolestol (tv.) og på en Jockey Lite stol (th.).

Resultat

Ifølge Bjørns lærer sidder Bjørn længere på Jockey-stolen end på en almindelig skolestol. Han er ikke lige så rastløs, og han er bedre til at koncentrere sig. Klassemiljøet er mere roligt, og han forstyrrer ikke lige så meget som tidligere.

Faren siger, at stolen fungerer bedre end medicin, og dermed mener han, at Bjørn rent faktisk sidder på stolen derhjemme og ikke oppe på bordet eller under det.

Bjørn siger selv, at han er glad for ryglænet og fodpladen, og at han ikke glider ned på stolen.

Skrevet af: Ann-Helen Gomnæs, Fagansvarlig og teamleder hos Krabat.