UDFORDRING
6-årige Maddison fra Birmingham er født med cerebrale parese og oplevede store fysiske udfordringer i løbet af skoledagen på den lokale Loxdale Primary School.
Begrænsningerne i hendes mobilitet gjorde det svært at læse, skrive og tegne, og det påvirkede både hendes fysik og læring. De almindelige skoleborde imødekom ikke hendes behov og gjorde svært for hende at arbejde uafhængigt med opgaverne i klassen.
“Maddison har altid været glad for at deltage i klassens aktiviteter, men det har ikke altid været nemt med et almindeligt, fladt skolebord.” – Wendy Sheldon, Maddisons personlige hjælpelærer
STRATEGI
Da skolens ledelse blev opmærksom på Maddisons udfordringer, gik de i gang med at undersøge, hvordan de kunne skabe et mere inkluderende miljø for hende i klassen. De besluttede at købe et Ropox Vision bord, der giver brugeren en skræddersyet, alsidig arbejdsplads – uanset alder, højde eller mobilitet.
Bordet er justerbart og har smarte funktioner som fx manuel eller elektrisk højdejustering og vippefunktion med en hældning af bordpladen på op til 74 grader.
“Bordets ekstra bredde betyder, at der er plads til Maddisons tusser, så hun selv kan nå dem. Og det er rigtig godt for hendes uafhængighed.” – Wendy Sheldon, Maddisons personlige hjælpelærer
LØSNING
Vision bordet ændrede Maddisons hverdag i klasseværelset fuldstændig. Den brede bordplade gør det muligt for hende at sidde ved bordet i sin kørestol og giver plads til både hende og hendes hjælpelærer.
Samtidig holder de magnetiske lister papiret på plads, så de ikke skrider rundt, når hun løser opgaverne. Endelig giver den supplerende armstøtte og andre justerbare funktioner optimal komfort og gør det nemmere for Maddison at arbejde selvstændigt og engagere sig i klassens aktiviteter.
“De magnetiske lister, der holder papiret på plads, lyder måske som en ret simpel idé. Men for Maddison og jeg er de geniale.” – Wendy Sheldon, Maddisons personlige hjælpelærer
RESULTAT
For Maddison betyder Vision bordets innovative funktioner, at hun nu kan deltage fuldt ud i undervisningen på linje med sine klassekammerater.
Hendes fysioterapeuter og skolens personale har rost bordets positive indvirkning på Maddisons trivsel, holdning og selvstændighed. Simon Brooke, der er leder af Loxdale Primary School, lægger også vægt på bordets evne til at skabe lige muligheder for alle elever, uanset fysik og mobilitet.
Hos Ropox er vi glade for at se, at vores innovative løsninger har bidraget til at forbedre Maddisons trivsel og understreget det store potentiale, der ligger i inkluderende design.
“Udstyret er fantastisk og gør det muligt for børn med nedsat mobilitet at deltage i de samme klasseaktiviteter som de andre børn. Det er guld værd.” – Simon Brooke, leder af Loxdale Primary School